@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00005905, author = {大西, 隆史 and 加藤, 隆二 and 市川, 勉 and 吉川, 真 and 川口, 淳一郎 and Onishi, Takafumi and Kato, Takaji and Ichikawa, Tsutomu and Yoshikawa, Makoto and Kawaguchi, Junichiro}, book = {宇宙航空研究開発機構特別資料: 先進的軌道計測・決定技術に関する研究会論文集, JAXA Special Publication: Proceedings of Advanced Orbit Measurement and Orbit Calculation Technologies}, month = {Mar}, note = {「はやぶさ」は2003年5月9日に内之浦からM-V5号機によって打ち上げられた、世界初の小惑星サンプルリターンミッションを有する探査機である。2005年9月12日に目的の小惑星Itokawaに到着し、数多くの科学的、工学的な成果を挙げた。「はやぶさ」は、その主たる推進機関として電気推進(Ion Engine System; IES)を採用している。軌道決定の観点からは、電気推進による微小推力の加速度モデル誤差が、軌道決定および軌道予報の精度に大きな影響を及ぼすため、この推力を如何にモデル化するかということと、必要に応じて推力推定を行うことが、重要な課題となる。, Hayabusa is a spacecraft to explore the asteroid (25143) Itokawa. The spacecraft was launched on May 9, 2003 from Uchinoura Space Center using M-V launch vehicle, and arrived at (25143) Itokawa on September 12, 2005. Hayabusa adopts an Ion Engine System (IES) for its main propulsion. From the viewpoint of navigation, an error in acceleration modeling of low thrust has a great influence on accuracy of orbit determination and prediction., 資料番号: AA0063223019, レポート番号: JAXA-SP-06-015}, pages = {121--127}, publisher = {宇宙航空研究開発機構, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)}, title = {はやぶさ軌道決定における電気推進推力推定}, volume = {JAXA-SP-06-015}, year = {2007} }