@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007394, author = {尾郷, 慶太 and 神谷, 俊夫 and 前田, 健 and Ogo, Keita and Kamiya, Toshio and Maeda, Ken}, book = {アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集, Proceedings of 18th workshop on JAXA Astrodynamics and flight mechanics}, month = {Mar}, note = {Symposium on Flight Mechanics and Astrodynamics 2008 (July 28-29, 2008. Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)), Sagamihara, Kanagawa Japan, 衛星のアクチュエータとしてのCMG 駆動方法の研究は数多く報告されており、CMGシステムが有する特異点を回避・離脱することを主な目的としている。しかし、それらの駆動則では、衛星の姿勢変更マヌーバ時において十分なトルク供給が難しくなることが考えられる。何故なら、ほとんどの研究では姿勢変更中に要求されるトルク特性を考慮していないためである。姿勢変更時には、大きなフィードフォワードトルクが姿勢変更マヌーバ方向に要求されるため、CMG駆動則には、特異点その点だけでなく、特異点付近のトルクが十分でない領域も含めて回避して、姿勢変更に十分なトルクを供給する能力が要求される。いくつかの研究では、特異点その点のみを考慮しているものがあり、それら駆動則は要求トルクが小さい姿勢維持フェーズにおいてのみ有効であるといえる。姿勢変更時には、マヌーバ方向に対してのみ大きなトルクが要求され、マヌーバ方向と直交する方向のトルクは小さいという特性がある。つまり、CMGシステムの駆動能力は姿勢変更時のマヌーバ方向に特化して最適化することができることを意味している。姿勢変更中のこの基本かつ重要な特性を考慮した駆動則は、未だ無い。この観点から、本論文では、要求された方向に効果的にトルクを供給する新しいCMG駆動則を提案する。この駆動則により、要求された方向に大きなトルクを供給できる。それ故、この駆動則はCMGシステムのリソースを最大限に活用できる方法といえる。, For steering a control moment gyro (CMG)-system which is installed as an actuator system of spacecraft, there are lots of previous researches which aim to avoid and leave from vicinity of the singular points of CMG-system. But some steering laws may not be able to manage to output enough torque during an attitude maneuver phase. Because almost all of these researches does not consider the feature of required torque during an attitude maneuver phase. During an attitude maneuver phase, a large feed forward torque is required in an attitude maneuver direction. So the CMG steering law is required the capability of avoiding not only singular points but also the insufficient torque area near a singular point and provide enough torque in an attitude maneuver direction. In some previous researches, only singular points are taken into consideration. Such a steering law will be useful only during the attitude pointing phase in which a small torque is required. During an attitude maneuver phase, there is an important feature that a large control torque is required in a maneuver direction only, and the control torque perpendicular to the maneuver direction is not of importance. In other words, the torquing capability of the CMG-system can be optimized especially for the maneuver direction during an attitude maneuver phase. There is no research which takes this feature into consideration. From this point of view, in this paper, we propose a new steering law of CMG that generate torque effectively in any required direction. A large torque can be generated in the required torque direction with this method. Therefore, this is the method of utilizing the CMG system resource most effectively. This method provides an improved use of the torquing capability of the CMG-system especially during attitude maneuver of spacecraft., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0064733020}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)}, title = {異方性重み付き傾斜法によるCMGシステム駆動}, volume = {2008}, year = {2009} }