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アイテム
DAS(Dive and Ascent Satellite)を用いた最適な地球観測システムの研究
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/7401
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/740152061a27-ca62-4d99-8416-7df21134f973
Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | DAS(Dive and Ascent Satellite)を用いた最適な地球観測システムの研究 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||||||
その他のタイトル | The Study of an Optimal Earth Observing System Employing Dive and Ascent Satellites | |||||||||||||
著者 |
付, 天爽
× 付, 天爽
× 今度, 史昭
× Fu, Tianshuang
× Imado, Fumiaki
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著者所属 | ||||||||||||||
ヤマザキマザック | ||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||
信州大学 | ||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||
en | ||||||||||||||
Yamazaki Mazak | ||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||
en | ||||||||||||||
Shinshu University | ||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部 | |||||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||||
出版者 | Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) | |||||||||||||
書誌情報 |
アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 en : Proceedings of 18th workshop on JAXA Astrodynamics and flight mechanics 巻 2008, 発行日 2009-03 |
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | Symposium on Flight Mechanics and Astrodynamics 2008 (July 28-29, 2008. Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)), Sagamihara, Kanagawa Japan | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 摘要: 筆者達はこれまでに軌道面内で上昇・降下できるDASの特性に注目して,DASの最適軌道制御の研究を行って来た。複数個のDASを用いても,早期に目標点の近傍にDASを誘導することは難しい。また軌道面傾角を変えることは非常に多量の燃料を消費するので実用的でない。そこで軌道面は変えずに目標点に到達する時間を制御することを試みた。この結果,延長または短縮できる時間が限られるのに対して,やはり燃料の消費が大きいことが分かった。DASの本来の目的は観測地点において軌道高度を低くすることにより,観測精度を向上するというものであったが,地球観測システムとしては観測精度は悪くてもとりあえず早急に目標点を観測できる位置にDASを誘導するというミッションも要求される。そこで,逆に定位置軌道から,より高度の大きな軌道に遷移して観測することも考えて,この場合の最適軌道制御の検討を行った。またこれらの軌道遷移も考慮して,観測に緊急性を要求される場合の複数のDASを用いた最適なコンステレーションについて検討を行った。 | |||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | DAS (Dive and Ascent Satellite) has the ability to change its altitude in the orbital plane. The authors have noticed the characteristics of DAS, and have been studying the optimal (minimum fuel) control of DAS for the purpose of earth observation. In this paper, we propose some constellations of DAS which can observe a wide area of the earth in association with the optimal orbital control of DAS. In the study, the normal orbit of DAS is assumed to be a 400km altitude circular one. As the observable window of one DAS is very limited, we first studied the orbital inclination change of DAS, which was proved to require too much fuel. Next, we studied the extension of the time to reach the observation point. The result also showed that too much fuel is required for changing the reaching time. One of the most important advantages of DAS is that it can observe more precisely by lowering its altitude, however, quick observation is most important, it can enlarge the observable window by increasing the altitude. Following to the concept, some constellations of DAS are studied and proposed. | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 形態: カラー図版あり | |||||||||||||
内容記述(英) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | Physical characteristics: Original contains color illustrations | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11567475 | |||||||||||||
資料番号 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 資料番号: AA0064733027 |