@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007441, author = {山口, 智宏 and 小木曽, 望 and 山川, 宏 and Yamaguchi, Tomohiro and Kogiso, Nozomu and Yamakawa, Hiroshi}, book = {第17回アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 2007, Proceedings of 17th Workshop on JAXA Astrodynamics and Flight Mechanics}, month = {Mar}, note = {本研究では、地球接近小惑星が地球に衝突することを回避する手段として、宇宙機を小惑星に衝突させて、小惑星の軌道を変更する手法を検討し、宇宙機が小惑星に与える速度増分の不確定性に着目した軌道設計法を提案する。まずは、小惑星と宇宙機が完全非弾性衝突すると仮定し、宇宙機の地球出発時期や小惑星到着時期など、小惑星の地球最接近距離におよぼす影響を明らかにする。しかし、実際には小惑星の形状や質量分布、表面構成が未知なことから、宇宙機が小惑星に衝突する時の衝突形態を確定することが困難である。そこで、宇宙機が小惑星に衝突する速度のうち、小惑星の軌道変更に有効な速度増分の大きさおよび方向が一定の範囲内で確率的に変動するものと仮定し、その最悪な場合でも小惑星の地球最接近距離が最大となるように、地球出発時期や小惑星到着時期などのシークエンスを設計する。地球最接近距離が最大となる宇宙機の地球出発日、および小惑星到着日がこれらの不確定性を考慮する場合としない場合とで異なることから、軌道設計において速度増分の変動を考慮することの重要性を明らかにする。, This paper investigates the interplanetary trajectories associated with the impulsive deflection of a Potentially Hazardous Asteroid (PHA) considering the uncertainty of velocity increment that spacecraft gives to the PHA at the time of collision. The velocity increment is assumed to have uncertainties of the magnitude and direction due to the estimation errors of the asteroid shape and mass distributions. The uncertainty is modeled using a convex model under the assumption that the magnitude and the direction are independently varied. The effect of the uncertainty is assessed by evaluating the worst (i.e. minimum) value of the closest approach distance between the PHA and the Earth. It is shown that the worst value of closest approach distance can be determined analytically without searching the whole convex hull. The optimal spacecraft trajectory is designed by maximizing the worst value of the closest approach distance in terms of the Earth departure date and the asteroid arrival date of the spacecraft under C3 (Earth departure energy) constraint. Through numerical example using a fictitious asteroid, the importance of considering the velocity increment uncertainty is demonstrated by comparing the optimum trajectory with the deterministic optimum trajectory. The uncertainty of the velocity increment direction is shown to have a significant effect on the deflection of the PHA., 資料番号: AA0063718004}, pages = {18--23}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)}, title = {Effects of velocity increment uncertainty in optimal trajectories for deflecting potentially hazardous asteroids}, year = {2008} }