@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007457, author = {小湊, 隆 and 白川, 健一 and 松岡, 正敏 and 浦谷, 知恵 and 大島, 武 and Kominato, Takashi and Shirakawa, Kenichi and Matsuoka, Masatoshi and Uratani, Chie and Oshima, Takeshi}, book = {第17回アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 2007, Proceedings of 17th Workshop on JAXA Astrodynamics and Flight Mechanics}, month = {Mar}, note = {小惑星探査機「はやぶさ(MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft)」は2007年4月から地球帰還のためのイオンエンジンによるΔVを開始した。昨年は太陽輻射圧を利用することで燃料を使わないスピン姿勢制御方式を確立し、太陽追尾を実施した。この方式を踏まえて、イオンエンジン運転時に発生する推力軸周りの外乱トルクと太陽輻射によるトルクを拮抗させて、太陽追尾をする3軸姿勢制御を確立し、地球帰還のためのΔV運用を開始した。本報告では姿勢制御をどのように実施したか飛行結果を交えて述べる。, Hayabusa (MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft) spacecraft started the homeward journey with an ion engine driven in April, 2007 aiming at the Earth return. In 2006, the fuel-free sun-tracking attitude control strategy was established and performed during spin stabilization. Then, the non-spin attitude control has been executed since February 2007. The key point is the balance of the solar radiation torque and the swirl torque of ion engine thrust. This paper reports how those attitude control strategies were carried out, showing flight results., 資料番号: AA0063718020}, pages = {120--125}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)}, title = {Hayabusa attitude control for delta-V operations}, year = {2008} }