@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007484, author = {國中, 均 and 西山, 和孝 and Kuninaka, Hitoshi and Nishiyama, Kazutaka}, book = {第17回アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 2007, Proceedings of 17th Workshop on JAXA Astrodynamics and Flight Mechanics}, month = {Mar}, note = {マイクロ波放電式イオンエンジンは、2005年にはやぶさ(MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft)探査機を小惑星ランデブーに導いた。探査機は着陸・離陸の際に大きな損傷を受けたが、想定外の運用としてキセノンコールドガスジェットを用いて、復旧を行った。機能残存したリアクションホイール1台とイオンエンジンの推力方向制御、太陽輻射圧トルクを用いた新しい姿勢制御方式を確立し、2007年から帰還運用を開始した。2010年への地球到達を予定している。, The mu 10 cathode-less electron cyclotron resonance ion engines made the Hayabusa (MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft) spacecraft rendezvous with the asteroid Itokawa in 2005. Though the spacecraft was seriously damaged after the successful soft-landing and lift-off, the xenon cold gas jets from the ion engines rescued the Hayabusa. New attitude stabilization method using a single reaction wheel, the ion beam jets, and the solar pressure was established and enabled the homeward journey aiming the Earth return on 2010. The total accumulated operational time of the ion engines reaches 29,000 hours at the end of July 2007., 資料番号: AA0063718047}, pages = {287--292}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)}, title = {Homeward journey of Hayabusa using ion engines}, year = {2008} }