@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007722, author = {塚本, 太郎 and 鈴木, 広一 and 西澤, 剛志 and 大野, 正博 and Tsukamoto, Taro and Suzuki, Hirokazu and Nishizawa, Takeshi and Ono, Masahiro}, book = {平成15年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 13th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2003: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {高速飛行実証(その2)は宇宙往還機の遷音速領域での空力特性を取得するための飛行実験である。本実験においては、実験機は高層気球によって高度20から30kmに打ち上げられ、分離されて加速し、遷音速での滑空飛行を実現する。有用な空力データを取得するために誘導制御系に対しては実験機のマッハ数を一定に保ちつつ迎角を準性的に変化させることが要求される。また、データ取得後は、選択された回収目標点に適切な終端条件で到達するように機体を誘導しなければならない。ここでは、このような要求を満足するための誘導制御系の設計および飛行試験結果について紹介する, The High-Speed Flight Demonstration Phase 2 is a night experiment program to investigate the transonic aerodynamic characteristics of the HOPE-X winged re-entry vehicle. A vehicle based on a scaled HOPE-X configuration is lifted by stratospheric balloon to an altitude of 20 to 30 km from where it is released and accelerates to transonic speeds in free-fall. To acquire useful aerodynamic data, the guidance and control system must maintain vehicle's Mach number at a constant value while varying its angle of attack quasi-statically. After data acquisition, the vehicle must be guided to a selected recovery point and attain suitable recovery parameters. In this paper, the design of a guidance and control law to achieve these requirements is described, and its evaluation by non-linear flight simulation is presented., 資料番号: AA0046652021}, pages = {130--135}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)}, title = {Guidance and control for High Speed Flight Demonstration Phase 2}, year = {2004} }