@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007730, author = {川井, 洋志 and Kawai, Hiroshi}, book = {平成15年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 13th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2003: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {コントロール・モーメント・ジャイロ(CMG)は、回転するフライ・ホイールをジンバル軸周りに回転させることで、ジャイロ効果を利用した大トルクを発生できる姿勢制御用アクチュエータであり、次世代の人工衛星への搭載が検討されている。しかしながら、その運用においては、CMG系の特異姿勢時の可制御性喪失回避が解決するべき問題であり、対策としては様々なアルゴリズムが提案されている。本稿では、CMG系へのジンバル軸角速度空間において、可操作性は大域的に凸ではないことを示し、制限したジンバル軸角速度空間内でのCMG系特異姿勢回避側を提案する。, Agility is a keyword for next generation spacecraft missions. In order to satisfy agility requirement, a Control Momentum Gyro (CMG) is being focused on as a powerful torquer. A CMG has a flywheel mounted in a gimbal frame that can be rotated about the gimbal axis. In some gimbal angle configurations, the direction of torque generated by CMGs is restricted. These are called singularity states, and the singularity avoidance problem has been discussed in many papers. In this paper, a steering law based on manipulability is presented as a means of singularity avoidance. First, the manipulability of CMGs is determined. Next, a spacecraft control method and gimbal steering law are manipulated. Finally, the effectiveness of this law is verified., 資料番号: AA0046652029}, pages = {181--185}, publisher = {宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部, Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)}, title = {Singularity avoidance steering control law for Control Momentum Gyro system based on manipulability}, year = {2004} }