@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007775, author = {鈴木, 秀人 and 西平, 慎太郎 and 池田, 佳起 and 松田, 里香 and 中川, 寛文 and 服部, 和恵 and Suzuki, Hideto and Nishihira, Shintaro and Ikeda, Yoshiki and Matsuda, Rika and Nakagawa, Hirofumi and Hattori, Kazue}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {H-2Aロケットは2001年8月初号機の打上に成功した。H-2Aは高さ約50メートル質量約300トンの日本最大のロケットである。その姿勢制御系は急激に変化する機体特性や構造の柔軟性、液体燃料の揺動などに対処する必要がある。飛行後解析により制御系は正常に機能したことが確認された。本論文はH-2Aロケットの制御系の概要、機体ダイナミクス、安定性解析、飛行後のデータ解析結果について報告するものである。, The first H-2A Launch Vehicle, the largest launch vehicle in Japan (50 m high and weighing 300 tons) was successfully launched in August 2001. Its control system should accommodate rapidly changing vehicle characteristics as well as structural elasticity and liquid-fuel sloshing. Post-flight analysis showed that the H-2A control system functioned properly. This paper outlines the H-2A control system, vehicle dynamics, stability analysis, and the post-flight telemetry data analysis., 資料番号: AA0045497013}, pages = {73--78}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {Analysis and evaluation of H-2A launch vehicle control system}, year = {2003} }