@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007776, author = {小島, 孝之 and 佐藤, 哲也 and 澤井, 秀次郎 and 棚次, 亘弘 and Kojima, Takayuki and Sato, Tetsuya and Sawai, Shujiro and Tanatsugu, Nobuhiro}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {宇宙研では、飛行マッハ数6にて分離する2段式宇宙往還機の初段用エンジンとして、ATREXエンジンの開発を行っている。ATREXのように極超音速で作動するエンジンは、インテークの不始動による推力低下が顕著であり、不始動回避と高速な再始動がミッション成功の鍵を握る。本研究では、高速な再始動方法を構築することを目的として、ターボジェットエンジンを用いたサブスケールエンジンモデルの再始動制御実験を行った。, In order to study dynamic response and establish control logic of supersonic air breathing engine, control tests of subscale engine model, that consists of axisymmetric intake and turbojet engine is done at ISAS' supersonic wind tunnel (Mach 3). Tests start from intake unstart condition. Restarting intake and thrust recovery is succeeded. Sudden increase of combustion gas temperature of turbojet engine caused by intake unstart is shown, and new control logic to shut fuel flow immediate]y after detection of intake unstart is proposed. Necessity of avoidance of intake buzz is shown, and new logic to control 'buzz margin' by a bypass door is proposed., 資料番号: AA0045497014}, pages = {79--84}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {Experimental study on restart control of supersonic air breathing engine}, year = {2003} }