@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007779, author = {平社, 信人 and 大塚, 浩仁 and 澤井, 秀次郎 and 川口, 淳一郎 and 棚次, 亘弘 and 上野, 誠也 and Hirakoso, Nobuto and Otsuka, Hirohito and Sawai, Shujiro and Kawaguchi, Junichiro and Tanatsugu, Nobuhiro and Ueno, Seiya}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {現在、将来型宇宙輸送システムとしてTSTOの第1段に、ISASにより開発されたエクスパンダサイクルエアターボラムジェットエンジン(ATREX)の搭載が提唱されている。ATREXエンジンの開発フェーズは、基礎研究、地上燃焼試験の段階を終え、飛行実証実験による部品やサブシステムの機能、性能評価、試験データ取得が待たれる段階に至っている。本論文では、ATREXエンジンの飛行実証実験を行なうため、既存の固体ロケットブースタを使用したATREXエンジン飛行実証実験を提案する。また、飛翔実証実験機を所定のマッハ数まで加速するための固体ブースタの最適スラストの検討とATRエンジン燃焼実験時に必要とされる誘導制御方式の検討結果の1例について触れその評価を行なう。, Space Transportation Systems for TSTO first stage using expander cycle air-turbo ramjet (ATREX) engine developed by ISAS are proposed. For ATREX engine development, basic study and firing tests on ground is finished, then practical flight demonstration experiments are expected to obtain some parts and subsystem function, ATREX performance and some test dates. In this paper, ATREX practical flight demonstration test by using existing solid rocket motor to accelerate appointed Mach Number is proposed, and where thrust optimization for solid rocket booster is discussed. And a navigation and control method for throwing ATREX test flight vehicle to dynamic pressure constant trajectory is proposed, and evaluate these simulation results., 資料番号: AA0045497017}, pages = {96--101}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {Thrust optimization and navigation control method for ATR test flight vehicle by using solid rocket motor}, year = {2003} }