@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007797, author = {青木, 哲郎 and 初鳥, 陽一 and 谷脇, 滋宗 and 狼, 嘉彰 and Aoki, Tetsuro and Hatsutori, Yoichi and Taniwaki, Shigemune and Okami, Yoshiaki}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {人工衛星姿勢制御用のリアクションホイールは、制御トルク源であるとともに擾乱発生源ともなる。このため、高精度姿勢制御実現のためには、ホイールによる擾乱特性を把握し、適切な対応策をとる必要がある。本発表では、従来十分な研究が行われていない低周波領域(制御帯域を含む)におけるホイールの擾乱特性を明らかにすることを目的とし、ホイール・ベアリング・駆動系を詳細にモデル化して、これに基づく数値シミュレーションを行い擾乱発生のメカニズムを解明する。, A reaction wheel generates at once torque for control satellite and disturbances. So grasping property of disturbances and taking action are needed to achieve the satellite attitude control with a high degree of accuracy. In this paper, it is intended that grasping property of low frequency including control band disturbances, which are less well understood until now. And by using the numerical computer simulation modeled on wheel, bearings and motor particularly, the mechanism of occurrence of disturbances is analyzed., 資料番号: AA0045497035}, pages = {210--213}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {Numerical analysis of low frequency disturbances occurred by reaction wheels for attitude control}, year = {2003} }