@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007802, author = {栗井, 俊弘 and 日高, 智成 and 木村, 雅文 and 橋本, 樹明 and Kurii, Toshihiro and Hidaka, Tomonari and Kimura, Masafumi and Hashimoto, Tatsuaki}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {PLANET-Cは文部科学省宇宙科学研究所初の金星探査機である。PLANET-Cは3軸制御安定の小さな探査機であり500Nの軌道制御エンジン(OME)の発生する擾乱トルクが姿勢制御にとって大きな脅威となる。この擾乱トルクを抑制するため、外乱抑制制御策が比較検討された結果、新しいタイプの制御(トランジェント抑制制御)に問題解決の可能性があることが判った。, PLANET-C is the ISAS's first VENUS probe. Since PLANET-C is a small three-axis-stabilized spacecraft, the disturbance torque due to 500N Orbit Maneuver Engine (OME) is a big threat for attitude control. In order to manage the disturbance, various disturbance suppression control schemes have been designed for comparison. A new class of scheme, transient suppression compensator, may overcome the problem., 資料番号: AA0045497040}, pages = {240--245}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {Attitude control during orbit injection maneuver for venus probe PLANET-C}, year = {2003} }