@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00007803, author = {森田, 泰弘 and 後藤, 晋一 and Morita, Yasuhiro and Goto, Shinichi}, book = {平成14年度アストロダイナミクスシンポジウム:講演後刷り集, ISAS Proceedings of 12th Workshop on Astrodynamics and Flight Mechanics 2002: A Collection of Technical Papers}, month = {Feb}, note = {宇宙科学研究所では、M-V型ロケットを例題として、制御理論の実システムヘの応用について継続的に研究を行っている。同ロケットのこれまでの制御則はH無限大理論に則り設計してきたが、来る11月打ち上げ予定の5号機では、第2段ロケット姿勢制御用アクチュエータが一新されると共に軌道設計上の観点からより良い応特性が要請されるに至った。これを機会に、第2段制御論理の再設計にμ設計法を適用したので、ここに報告する。, The paper presents a methodology for applying the micro-synthesis to a real high order system: launch vehicle attitude control. The design involves robust characteristics against uncertainties of the system parameters as well as precise tracking performance under the limited rigidity. As the plant dynamics has an extremely high order and unstable character, the standard micro-synthesis cannot be directly applied, thus, the standard procedure is modified in a special way in order to make the approach more efficient. The methodology provided in the study will contribute to better understanding how to apply the robust control theory to complicated real problems., 資料番号: AA0045497041}, pages = {246--251}, publisher = {宇宙科学研究所, The Institute of Space and Astronautical Science (ISAS)}, title = {On the micro-synthesis of the M-V rocket attitude control design}, year = {2003} }