Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Wind Tunnel Technology Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Future Space Transportation Research Center, Institute of Aerospace Technology
出版者
宇宙航空研究開発機構
出版者(英)
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
雑誌名
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
雑誌名(英)
JAXA Research and Development Report
巻
JAXA-RR-07-006
発行年
2008-01-31
抄録
宇宙航空研究開発機構では、将来の宇宙輸送システムコンセプトの絞り込み、開発すべき技術課題の抽出、および現状技術の改善目標を設定するため、概念設計ツール(Systems Evaluation and Analysis Tool: SEAT)を開発中である。本報告書では、まずSEAT開発の目的、開発シナリオをまとめ、開発した雛形ツールについて報告する。ついで、代表的なエンジンの評価を行うため、雛形ルールを用いて5種類の宇宙輸送システムの概念設計を行った。本報告書では、液体ロケットエンジン、Turbine-Based Combined Cycle(TBCC)エンジン、およびRocket-Based Combined Cycle(RBCC)エンジンを対象とした。概念設計は、全備重量が最小となるように行った。その結果、母機、軌道機共にロケットエンジンを使用する2段式宇宙往還機のコンセプトが、最も軽量となる結果が得られた、本システムはエンジン搭載性についても問題がなく、最も現実的なシステムである。TBCCエンジンやRBCCエンジンといった空気吸い込み式のエンジンを使用する場合には、必要なエンジン基数が多くなり、その搭載性に問題があるという結果が得られた。
抄録(英)
The Japan Space Exploration Agency (JAXA) is developing a concept design tool called SEAT (Systems Evaluation and Analysis Tool) to assist in evaluating candidate space transportation system concepts and selecting promising concepts for further development. This paper describes the SEAT development objectives, development strategy, and present status. The concept design of five systems that use the rocket, the Turbine-Based Combined Cycle (TBCC), and the Rocket-Based Combined Cycle (RBCC) engine are also performed using the SEAT. The concept design is performed to minimize the gross take-off weight. The lightest system concept is the Two-Stage-To-Orbit (TSTO) using rocket propulsion for both stages in this design.