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翼平面形状の多目的最適化
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37166
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37166751b8552-2983-44b4-9f9f-2468fdbd0a1f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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nalsp0037040.pdf (770.0 kB)
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Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 翼平面形状の多目的最適化 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 翼平面最適設計 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 亜音速遷音速航空機 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CFD | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数値流体力学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 空力性能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 翼重量 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 燃料タンク容積 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 設計変数 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 後退翼 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | NWT | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数値風洞 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GA | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遺伝的アルゴリズム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多目的最適化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 平面形状最適化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | wing planform optimum design | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | subsonic transonic aircraft | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CFD | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | computational fluid dynamics | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | aerodynamic performance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | wing weight | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | fuel tank volume | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | design variable | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | swept wing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | NWT | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Numerical Wind Tunnel | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GA | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | genetic algorithm | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multidisciplinary optimization | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | planform optimization | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Wing planform design using multidisciplinary optimization | |||||
著者 |
山口, 義博
× 山口, 義博× 大林, 茂× 中橋, 和博× 中村, 孝× Yamaguchi, Yoshihiro× Obayashi, Shigeru× Nakahashi, Kazuhiro× Nakamura, Takashi |
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著者所属 | ||||||
値 | 東北大学 大学院 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東北大学 工学部 機械航空工学科 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 東北大学 工学部 機械航空工学科 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tohoku University Graduate School | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tohoku University Department of Aeronautics and Space Engineering, Faculty of Engineering | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tohoku University Department of Aeronautics and Space Engineering, Faculty of Engineering | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Aerospace Laboratory | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所特別資料 en : Special Publication of National Aerospace Laboratory 巻 37, p. 247-252, 発行日 1998-02 |
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 航空宇宙技術研究所 12-13 Jun. 1997 東京 日本 | |||||
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | National Aerospace Laboratory 12-13 Jun. 1997 Tokyo Japan | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、空力性能、翼重量および燃料重量などの翼平面形状の最適化に関して、3つの目的関数ならびに2つの制限を考察した。CFD(数値流体力学)により空力性能を評価した。翼重量および燃料タンク容積を経験式により推定した。問題を単純化するため、前縁後退角および中央と翼端での2つの翼弦長のみを設計変数として用いた。翼前縁を直線とした。このようにして、後縁キンクを伴うテーパ翼の設計を試みた。ここでは最適化にGA(遺伝的アルゴリズム)を採用した。GAでは大域的最適化を見出せるので、従来の勾配法よりも良い性能設計が期待される。GAの大きな欠点は多数の関数評価を要することである。そこで、オイラーまたはナビエ・ストークスソルバに代えて、効率の良い完全ポテンシャル方程式に基づくFLO-22コードを用いた。NAL(航空宇宙技術研究所)のNWT(数値風洞)でGA個体集団の評価を並列処理した。翼平面形状最適化問題を典型的亜音速および遷音速航空機として考察した。設計結果は、初期形状を最適化するこの方法の実現可能性を示した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this work, three objectives and two constraints are considered for wing planform optimization: aerodynamic performance, wing weight and fuel weight. Aerodynamic performance is evaluated by Computational Fluid Dynamics (CFD). Wing weight and fuel tank volume are estimated by empirical formulae. To simplify the problem, only the leading-edge sweep angle and two chord lengths at the midspan and wingtip are used as design variables. The leading edge of the wing is kept straight. Thus, a tapered wing with a trailing-edge kink will be designed. As an optimizer, Genetic Algorithm (GA) is employed here. Because GA can find a more global optimum, it is expected to perform better than the conventional gradient-based methods. Major drawback of GA is that it requires a large number of function evaluations. Thus, FLO-22 code based on the full potential equation is used because of its efficiency instead of Euler or Navier-Stokes solver. Evaluations of GA population are parallelized an Numerical Wind Tunnel (NWT) at National Aerospace Laboratory (NAL). Planform optimization problems are considered for typical subsonic and transonic aircraft. The design results show the feasibility of the present approach for the initial sizing with optimization. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0289-260X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10097345 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0001433040 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL SP-37 |