Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
|
|
タイトル |
液体窒素浸漬試験による複合材料製極低温推進剤タンクの熱応力軽減設計の検証 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Composite Materials |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Structural Design |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Structural Analysis |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Cryogenic Tank |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Thermal Stress |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
その他のタイトル(英) |
|
|
その他のタイトル |
Validation of thermal stress reduction design of CFRP cryogenic propellant tank by LN2 immersion test |
著者 |
吉村, 彰記
小笠原, 俊夫
末益, 博志
Yoshimura, Akinori
Ogasawara, Toshio
Suemasu, Hiroshi
|
著者所属 |
|
|
|
宇宙航空研究開発機構研究開発本部複合材技術研究センター(JAXA) |
著者所属 |
|
|
|
宇宙航空研究開発機構研究開発本部複合材技術研究センター(JAXA) |
著者所属 |
|
|
|
上智大学理工学部機能創造理工学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Advanced Composite Research Center, Aerospace Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Advanced Composite Research Center, Aerospace Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Engineering and Applied Sciences, Faculty of Science and Technology, Sophia University |
出版者 |
|
|
出版者 |
宇宙航空研究開発機構(JAXA) |
出版者(英) |
|
|
出版者 |
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
書誌情報 |
宇宙航空研究開発機構研究開発資料
en : JAXA Research and Development Memorandum
巻 JAXA-RM-12-012,
p. 1-8,
発行日 2013-02-28
|
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Drastic structural weight reduction is needed in order to make possible the practical reusable space transportation system. Utilization of carbon fiber reinforced plastic (CFRP) to the structural material of cryogenic propellant tank can significantly reduce the structural weight. However, at the cryogenic temperature, significant thermal stress occurs between the metallic mouthpiece (boss) and the CFRP tank wall because of the large difference of the coefficients of the thermal expansion (CTE). The thermal stress causes the debonding between the boss and the wall, and it may lead to the catastrophic failure of the whole tank structure. Recently, the design method which can relax the thermal stress was proposed by Suemasu and his colleagues. However, the method was not demonstrated experimentally yet. Therefore in the present study, four types of cryogenic composite tank specimen were manufactured. Two specimens were designed by the proposed method. The specimens were cooled down to cryogenic temperature (-190 C) by immersing them into the liquid nitrogen pool. The test results demonstrated the validity of the method. The results showed that we could design the practical CFRP cryogenic tank by the proposed method. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
形態: カラー図版あり |
内容記述(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Physical characteristics: Original contains color illustrations |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1349-1121 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11983593 |
資料番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
資料番号: AA0061882000 |
レポート番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
レポート番号: JAXA-RM-12-012 |