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  1. コンテンツタイプ
  2. 会議発表論文/会議発表用資料 (Conference Paper/Presentation)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-SP

ナセル付きSST主翼の捻り角最適化

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37469
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37469
e77ca2d5-a52a-4969-8486-456b50e0c98a
名前 / ファイル ライセンス アクション
nalsp0044036.pdf nalsp0044036.pdf (449.8 kB)
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル ナセル付きSST主翼の捻り角最適化
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 エンジンナセル
キーワード
主題Scheme Other
主題 SST
キーワード
主題Scheme Other
主題 超音速輸送
キーワード
主題Scheme Other
主題 主翼設計
キーワード
主題Scheme Other
主題 最適形状
キーワード
主題Scheme Other
主題 最適化
キーワード
主題Scheme Other
主題 主翼捻り角
キーワード
主題Scheme Other
主題 干渉抗力
キーワード
主題Scheme Other
主題 抗力係数
キーワード
主題Scheme Other
主題 CFD
キーワード
主題Scheme Other
主題 数値流体力学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 engine nacelle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SST
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 supersonic transport
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wing design
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 optimal configuration
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 optimization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wing twist angle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interference drag
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 drag coefficient
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 CFD
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 computational fluid dynamics
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
その他のタイトル(英)
その他のタイトル An application of numerical optimization to a wing twist of SST wing-nacelle configuration
著者 松田, 昌三

× 松田, 昌三

松田, 昌三

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若井, 洋

× 若井, 洋

若井, 洋

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Matsuda, Masami

× Matsuda, Masami

en Matsuda, Masami

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Wakai, Hiroshi

× Wakai, Hiroshi

en Wakai, Hiroshi

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著者所属
富士重工業 航空宇宙事業本部
著者所属
富士重工業 航空宇宙事業本部
著者所属(英)
en
Fuji Heavy Industries Ltd Aerospace Division
著者所属(英)
en
Fuji Heavy Industries Ltd Aerospace Division
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所特別資料
en : Special Publication of National Aerospace Laboratory

巻 44, p. 235-240, 発行日 1999-12
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)
内容記述タイプ Other
内容記述 航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 航空機の開発において基本的形態を決定するためには、初期候補形態と様々な代替形態の各々の特性をCFD(数値流体力学)と風洞試験により推定する。それぞれの性能を比較、評価し、要求性能を満たす最終形態を決定する。これが一般的な設計プロセスである。しかし、この方法では最適形態を得るためにパラメータを種々変更するという膨大な労力を要し、かつ設計者の経験に依存する傾向がある。近年この問題を解くために空力形状への最適化設計の適用が国内外で研究されている。CFDの発達と計算速度の進歩により最適設計が現実的となりつつあり、自動化されたパラメトリックスタディにより設計プロセスに要する時間の短縮が可能である。現実的なSSTの形態としては、エンジンナセルは主翼の下に釣り下げる可能性が高い。従って主翼とナセルおよび胴体間の干渉抗力を低減することが重要である。主翼に関して捻り角や翼の反りおよびナセルの位置は、パラメータとして干渉抗力の低減に影響する。しかし計算簡略化のため捻り角は設計パラメータとして扱った。本研究では一定の揚力係数のもと、抗力係数を低減させるようSST主翼-ナセル形態のねじり角の最適化を行った。最適形態について、ナセル装着位置近傍の主翼のねじりにより抗力係数にして約5カウント低減することができた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In order to obtain a fundamental configuration in the development of aircraft, characteristics of an initial candidate and various alternative configurations are estimated by CFD (Computational Fluid Dynamics) and wind tunnel tests. Performance of them are compared and evaluated, and a final configuration which satisfies the demand of performance is decided. These are the general process of design. However, it requires a great deal of labor to obtain optimal configurations by parametric study, and this process has a tendency to depend on designer's experiences. Recently, application of optimal design to aerodynamic shapes is carried out all over the world so as to solve these problems. Optimal design is making practicable with the advance of CFD and computational speed, and automatic parametric study makes it possible to reduce the required time to design process. There is every possibility that nacelles for a practical SST will be hanged below wings. It is important to reduce interference drag among wings, nacelles and fuselage. The twist angles, the camber and the position of nacelles for main wings are parameters which affect the reduction of interference drag. However in order to simplify the computation process, twist angles are selected as design parameters. In this study, an optimization of twist angles for SST wing-nacelle configuration was carried out so that the drag coefficient was reduced under a constant lift coefficient. For the optimal configuration, the twist of main wings near the position of nacelle installation brought the reduction of the drag coefficient by about five counts.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0289-260X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10097345
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0001961036
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL SP-44
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Ver.1 2023-06-20 21:18:09.696754
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