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  1. コンテンツタイプ
  2. 会議発表論文/会議発表用資料 (Conference Paper/Presentation)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-SP

高速走行車両の伴流

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37669
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/37669
d0ba0643-d1ce-44ab-a2d8-f0b39b6fcd93
名前 / ファイル ライセンス アクション
nalsp0018007.pdf nalsp0018007.pdf (301.7 kB)
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル 高速走行車両の伴流
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 境界層遷移
キーワード
主題Scheme Other
主題 境界層制御
キーワード
主題Scheme Other
主題 研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 境界層計測
キーワード
主題Scheme Other
主題 伴流計測
キーワード
主題Scheme Other
主題 熱線計測
キーワード
主題Scheme Other
主題 乱流境界層
キーワード
主題Scheme Other
主題 乱流伴流
キーワード
主題Scheme Other
主題 速度分布計測
キーワード
主題Scheme Other
主題 速度変動計測
キーワード
主題Scheme Other
主題 速度変動スペクトル
キーワード
主題Scheme Other
主題 流れの可視化
キーワード
主題Scheme Other
主題 煙利用可視化
キーワード
主題Scheme Other
主題 気流糸利用可視化
キーワード
主題Scheme Other
主題 渦放出
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 boundary layer transition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 boundary layer control
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 investigation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 boundary layer measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wake measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 hot wire measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 turbulent boundary layer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 turbulent wake
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 velocity distribution measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 velocity fluctuation measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 velocity fluctuation spectrum
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flow visualization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 smoke visualization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 tuft visualization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 vortex shedding
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
その他のタイトル(英)
その他のタイトル On the wake behind a high speed train
著者 奥出, 宗重

× 奥出, 宗重

奥出, 宗重

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早藤, 英俊

× 早藤, 英俊

早藤, 英俊

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松井, 辰彌

× 松井, 辰彌

松井, 辰彌

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Okude, Muneshige

× Okude, Muneshige

en Okude, Muneshige

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Hayafuji, Hidetoshi

× Hayafuji, Hidetoshi

en Hayafuji, Hidetoshi

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Matsui, Tatsuya

× Matsui, Tatsuya

en Matsui, Tatsuya

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著者所属
名城大学 理工学部
著者所属
名城大学 理工学部
著者所属
岐阜大学
著者所属(英)
en
Meijo University Faculty of Science and Technolgy
著者所属(英)
en
Meijo University Faculty of Science and Technolgy
著者所属(英)
en
Gifu University
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所特別資料
en : Special Publication of National Aerospace Laboratory

巻 18, p. 29-32, 発行日 1992-11
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)
内容記述タイプ Other
内容記述 航空宇宙技術研究所 24-25 Sep. 1991 (9th). 16-18 Mar. 1992 (10th) 東京 日本
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 National Aerospace Laboratory 24-25 Sep. 1991 (9th). 16-18 Mar. 1992 (10th) Tokyo Japan
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 多数の熱線プローブを束ねた2本のレークを用いて高速鉄道車両の側面における速度分布を計測した。レークの1本は下り車線を速さ320km/hで走る列車の最後尾車両側面に取り付け、他の1本は上り車線上で停止している列車の最前列車両前端に取り付けた。2つのレークに束ねられた熱線プローブが一直線に並ぶ瞬間を捉えて境界層全体にわたる速度分布が求められる。その後の走行列車の伴流外側部分の速度分布が停止列車上のレークによって計測される。走行列車最後尾車両上の境界層厚さは約2.5mで、伴流における速度変動のスペクトルは1.5Hzと3.5Hzに強い成分をもつ。スモークマーカによる煙を用いて伴流における流れのパターンを可視化した。ビデオカメラによる流れの記録は成功しなかったが、目視観測により最後尾車両後面から自動車におけると同様な交互渦放出があることを認めた。気流糸による最後尾車両後面の流れの可視化でも交互渦放出が示された。放出周波数はおおよそ2〜5Hzであった。この渦放出が最後尾車両の横搖れ振動の原因の1つであることが考えられる。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The velocity distributions in the boundary layer on the side wall of a high speed train were measured by using two rakes of the multiple hot-wires. One was set on the wall of the last car of a train which was running at 320 km/hr on the downway railroad, the other was set on the nose of the first car of a train which was at rest on the upway railroad. The instant the two rakes of multiple hot-wire came in a straight line, the velocity distribution throughout the boundary layer could be obtained. After the instant the velocity distributions in the outer part of the wake behind the running train were measured by the stationary hot-wire rake set on the car at rest. The thickness of the boundary layer on the wall of the last car was about 2.5 m. The spectrum of the velocity fluctuations in the wake had strong intensity at about 1.5 and 3.5 Hz in its distribution. The flow pattern in the wake was visualized by using the smoke generated by smoke markers. Recording of the wake flow by a video camera was not successful, but the naked eye observation noticed the alternating vortex shedding from the rear surface of the last car as in the case of an automobile. The flow patterns on the rear surface of the last car visualized by the tuft method also showed the alternating vortex shedding. The shedding frequency could be roughly about two to five Hz.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0289-260X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10097345
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0004167007
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL SP-18
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Ver.1 2023-06-20 21:15:29.751325
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