Item type |
会議発表論文 / Conference Paper(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
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タイトル |
ガスタービン冷却系の中空軸部分での旋回流による静圧降下 |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
タービンブレード |
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主題 |
冷却空気流れ |
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主題 |
圧力降下 |
キーワード |
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主題 |
冷却空気系 |
キーワード |
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主題 |
旋回流れ |
キーワード |
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主題 |
ダクト流れ |
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主題 |
中空タービン軸 |
キーワード |
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主題 |
CFD応用 |
キーワード |
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主題 |
静圧降下 |
キーワード |
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主題 |
ガスタービン |
キーワード |
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Other |
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主題 |
冷却空気 |
キーワード |
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言語 |
en |
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Other |
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主題 |
turbine blade cooling |
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en |
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Other |
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主題 |
cooling air flow |
キーワード |
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en |
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Other |
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主題 |
pressure drop |
キーワード |
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en |
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Other |
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主題 |
cooling air system |
キーワード |
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en |
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Other |
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主題 |
swirling flow |
キーワード |
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言語 |
en |
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Other |
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主題 |
duct flow |
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en |
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Other |
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主題 |
hollow turbine shaft |
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en |
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Other |
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主題 |
CFD application |
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Other |
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主題 |
static pressure drop |
キーワード |
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en |
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Other |
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主題 |
gas turbine |
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Other |
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主題 |
cooling air |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
その他のタイトル(英) |
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その他のタイトル |
Static pressure drop by swirling flow of an internal cooling air system through a turbine shaft |
著者 |
岸部, 忠晴
梶, 昭次郎
Kishibe, Tadaharu
Kaji, Shojiro
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著者所属 |
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東京大学 大学院 |
著者所属 |
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東京大学 工学部 航空宇宙工学科 |
著者所属(英) |
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Tokyo University Graduate School |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo University Department of Aeronautics and Astronautics, Faculty of Engineering |
出版者 |
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出版者 |
航空宇宙技術研究所 |
出版者(英) |
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出版者 |
National Aerospace Laboratory (NAL) |
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所特別資料
en : Special Publication of National Aerospace Laboratory
巻 27,
p. 375-380,
発行日 1994-12
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
ガスタービンの熱効率を高くするにはタービン入口温度を高くする必要があるが、これはタービンとノズルガイドベーンの材質により制限される。内部空気系によりこれらの要素を冷却すれば、その動作環境温度を材料の融点より高くすることができる。冷却用空気は圧縮機から取り込まれ、タービン軸の中空部を通過する。冷却用空気が中空軸に入るのに相対的な切線速度がゼロ、つまり絶対的な切線速度が軸の周速に等しければ、旋回流によって面倒な現象が生ずることはないと仮定されてきた。しかしながら、内部冷却空気に関する本論文の計算によると、軸の回転速度が大きくなるにつれて意外にも相対切線速度が大きくなり、その結果、静圧が著しく低下することが観測された。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
High thermal efficiency of the gas turbine is dependent on high turbine entry temperature, which is limited by the turbine blade and nozzle guide vane materials. Cooling these components with internal air system allows their environmental operating temperature to exceed their melting point. The cooling air is taken from the compressor and passes through in the hollow turbine shaft. Generally, it is assumed that any troublesome phenomenon by swirling flow does not occur if the cooling air enters the hollow shaft with the relative tangential velocity equal to zero, i.e., the absolute tangential velocity equal to the circumferential speed of the shaft at the air inlet. In this calculation for an internal cooling air system, however, it is observed that unexpectedly even the relative tangential velocity grows as the rotational speed of the shaft increases, and as a result, static pressure drops remarkably. |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
0289-260X |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10097345 |
資料番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
資料番号: AA0004174057 |
レポート番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
レポート番号: NAL SP-27 |