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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-TR

フィルム冷却を用いたスクラムジェットエンジンの性能計算

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/39682
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/39682
386b5ef9-1635-43a4-aee0-02b0cef2ad73
名前 / ファイル ライセンス アクション
naltr01242.pdf naltr01242.pdf (1.3 MB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル フィルム冷却を用いたスクラムジェットエンジンの性能計算
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 スクラムジェットエンジン
キーワード
主題Scheme Other
主題 フィルム冷却
キーワード
主題Scheme Other
主題 再生冷却
キーワード
主題Scheme Other
主題 超音速流
キーワード
主題Scheme Other
主題 混合層
キーワード
主題Scheme Other
主題 乱流境界層
キーワード
主題Scheme Other
主題 燃料供給システム
キーワード
主題Scheme Other
主題 ガス発生機サイクル
キーワード
主題Scheme Other
主題 性能計算
キーワード
主題Scheme Other
主題 シミュレーションプログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 化学量論混合比
キーワード
主題Scheme Other
主題 比推力
キーワード
主題Scheme Other
主題 冷却効率
キーワード
主題Scheme Other
主題 冷却モデル
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 scramjet engine
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 film cooling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 regenerative heat cooling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 supersonic flow
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mixing layer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 turbulent boundary layer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 propellant feed system
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 gas generator cycle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 performance calculation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 simulation program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 stoichiometric mixture ratio
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 specific thrust
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cooling efficiency
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cooling model
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
その他のタイトル(英)
その他のタイトル Effect of film cooling/regenerative cooling on scramjet engine performances
著者 小野, 文衛

× 小野, 文衛

小野, 文衛

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苅田, 丈士

× 苅田, 丈士

苅田, 丈士

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升谷, 五郎

× 升谷, 五郎

升谷, 五郎

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斎藤, 俊仁

× 斎藤, 俊仁

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若松, 義男

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Ono, Fumiei

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Kanda, Takeshi

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Masuya, Goro

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Saito, Toshihito

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Wakamatsu, Yoshio

× Wakamatsu, Yoshio

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著者所属
航空宇宙技術研究所 角田宇宙推進技術研究センター
著者所属
航空宇宙技術研究所 角田宇宙推進技術研究センター
著者所属
航空宇宙技術研究所 角田宇宙推進技術研究センター
著者所属
航空宇宙技術研究所 角田宇宙推進技術研究センター
著者所属
航空宇宙技術研究所 角田宇宙推進技術研究センター
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Kakuda Research Center
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所報告
en : Technical Report of National Aerospace Laboratory

巻 1242, p. 1-14, 発行日 1994-07
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 フィルム冷却を用いたスクラムジェットエンジンの性能を予測するために、新しいフィルム冷却モデルを提案した。フィルム冷却のモデル化は、フィルム冷却剤の噴射スロット近傍を記述するのに圧縮性混合層の実験結果を用い、噴射スロットから十分に下流の領域を記述するのに乱流境界層の解析結果を用いて行った。実験結果との比較によって本モデルの有効性を確認した後、本モデルをスクラムジェットエンジンの準1次元シミュレーションプログラムに組み込んで性能計算を行った。シミュレーションは冷却システムの異なる3種類(フィルム冷却、再生冷却、およびフィルム/再生併用冷却)のエンジンシステムについて行い、それらの性能を比較検討した。フィルム冷却と再生冷却を併用した場合には、高飛行マッハ数領域においても化学量論混合比燃料流量をわずかに上回る程度の冷却剤流量ですみ、比推力および燃料供給圧力の点から見て最も高い性能を示した。これは併用冷却によってフィルム冷却剤の体積流量が増加し、同時に、主流とフィルム冷却剤間の速度差が小さくなるために生じた。さらに、併用冷却ではエンジン壁の過剰冷却領域が発生しなかった。フィルム冷却と再生冷却の併用は燃料供給システムの点から見ても有効であり、燃料供給システムから発生するタービン排ガスは効果的なフィルム冷却剤になることが分かった。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Film cooling was modeled to allow performance prediction of scramjet engine design. The model was based on experimental results of compressible mixing layers for the vicinity of the injection slot, and on analytical results of the turbulent boundary layer in the region far from the slot. The film cooling model was integrated to a quasi one-dimensional scramjet performance prediction model. In the engine employing a combination of film cooling and regenerative cooling, coolant flow rate of the engine slightly exceeded the stoichiometric flow rate, even at high flight Mach numbers, and had the best specific impulse and system pressure performances. These advantages were achieved by increasing the volume flow rate and decreasing the velocity difference between the main flow and the coolant, both due to an increase in the film coolant temperature. The effective cooling system with a combination of film cooling and regenerative cooling was also advantageous in that excess cooling of the engine wall could be avoided. The combination of film cooling and regenerative cooling was also effective from the viewpoint of the propellant feed system. The turbine exhaust gas was suitable for the coolant of film cooling.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0389-4010
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0000102000
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL TR-1242
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Ver.1 2023-06-20 19:19:44.750970
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