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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-SP

Numerical flutter simulation: Application to structural design of main surface of SST experimental aircraft

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41439
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41439
42adf900-5d8f-4714-b45d-4331ecba2ce2
名前 / ファイル ライセンス アクション
nalsp0049023.pdf nalsp0049023.pdf (1.9 MB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル Numerical flutter simulation: Application to structural design of main surface of SST experimental aircraft
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 フラッタ境界
キーワード
主題Scheme Other
主題 数値シミュレーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 SST
キーワード
主題Scheme Other
主題 フラッタ速度
キーワード
主題Scheme Other
主題 SST実験機
キーワード
主題Scheme Other
主題 構造設計
キーワード
主題Scheme Other
主題 遷音速領域
キーワード
主題Scheme Other
主題 空力弾性応答
キーワード
主題Scheme Other
主題 非定常オイラー方程式
キーワード
主題Scheme Other
主題 線形理論
キーワード
主題Scheme Other
主題 エルロンフラッタ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flutter boundary
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 numerical simulation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SST
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flutter speed
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SST experimental aircraft
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 structural design
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 transonic region
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aeroelastic response
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 unsteady Euler equation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 linear theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aileron flutter
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
その他のタイトル
その他のタイトル 数値的フラッタ・シミュレーション:SST実験機の主表面の構造設計への応用
著者 中道, 二郎

× 中道, 二郎

中道, 二郎

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Kheirandish, Hamid Reza

× Kheirandish, Hamid Reza

Kheirandish, Hamid Reza

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Nakamichi, Jiro

× Nakamichi, Jiro

en Nakamichi, Jiro

Search repository
Kheirandish, Hamid Reza

× Kheirandish, Hamid Reza

en Kheirandish, Hamid Reza

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著者所属
航空宇宙技術研究所 構造研究部 空力弾性研究室
著者所属
計算力学研究センター 技術開発部
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Aeroelasticity Laboratory, Structures division
著者所属(英)
en
Research Center of Computational Mechanics, Inc Technical Development
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所特別資料
en : Special Publication of National Aerospace Laboratory

巻 49T, p. 179-182, 発行日 2000-12
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)
内容記述タイプ Other
内容記述 航空宇宙技術研究所 17-19 Jan. 2000 東京 日本
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 National Aerospace Laboratory 17-19 Jan. 2000 Tokyo Japan
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 非定常的に流体と構造物が結合した問題に関する数値シミュレーションのためのCFD(計算流体力学)コードを著者らはナビエ・ストークス/オイラー方程式に基づいて開発してきた。本報告では、NAL(航空技術研究所)の超音速輸送(SST)実験機の遷音速領域近傍における空力弾性応答の数値シミュレーションについて述べた。この計算は、流れ場を支配する非定常オイラー方程式と、構造物方程式のモーダル・アプローチ形式に基づいている。運動の構造方程式を、物体の変形は一般化変位を重率とする直交固有振動モードの重ね合せにより記述できるという仮定に基づいて導いた。このモデルの構造的動特性、固有モード形状および振動数を、NASTRAN(NASA Structural Analysis)を用いて見出した。フラッタ境界についてもまた線形理論を用いて遷音速領域を除いて決定した。マッハ数0.6〜1.0の領域に対して、フラッタ境界は線形理論で得た値より低いと評価した。線形理論と同じ様に、エルロン(補助翼)フラッタが最も不安定であることが分かった。このコードにより得たフラッタ速度は、マッハ数1.2を除いて、線形理論による値と良く一致しなかった。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 A CFD (Computational Fluid Dynamics) code for the numerical simulation of unsteady coupled fluid-structure problems has been developed based on Navier-Stokes/Euler equations. This report describes the numerical simulation of aeroelastic responses of the NAL (National Aerospace Laboratory) Supersonic Transport (SST) experimental aircraft around the transonic region. The computation is based on unsteady Euler equations for governing flow field and a modal approach form of equations for structures. The structural equations of motion were derived on the assumption that the deformation of the body can be described by superposing the orthogonal natural vibration modes weighted with generalized displacements. The structural dynamic characteristics, natural mode shapes and frequencies of this model were found using NASTRAN (NASA Structural Analysis). The flutter boundary was also determined except at transonic regions using linear theory. The flutter boundaries were estimated to be lower than those obtained by the linear theory for the range of Mach number 0.6 - 1.0. Like the linear theory, it was found that the aileron flutter was the most critical. The flutter speeds obtained by the present code did not agree well with those of linear theory except at Mach number 1.2.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0289-260X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10097345
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0028638023
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL SP-49T
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Ver.1 2023-06-20 21:00:12.332844
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