Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
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タイトル |
スクラムジェットノズルの研究その1 2次元ノズルの性能 |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Scramjet; Nozzle performance; Kinetic loss; Two-dimensional loss; Friction loss |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
その他のタイトル(英) |
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その他のタイトル |
STUDIES ON SCRAMJET NOZZLES (1) Performance of Two Dimensional Nozzles |
著者 |
スクラムジェットノズル研究グループ
MIYAJIMA, Hiroshi
MITANI, Tohru
SATO, Shigeru
UEDA, Shuuichi
TANI, Kouichiro
HIRAIWA, Tetsuo
ITO, Katsuhiro
KUSAKA, Kazuo
IZUMIKAWA, Muneo
KISARA, Katsuto
KUMAGAI, Tatsuo
SAKURANAKA, Noboru
SAITO, Toshihito
TAKAHASHI, Masahiro
TANAKA, Atsushige
TASU, Syouhachi
HIGASHIO, Kazuyuki
SAYAMA, Masaaki
YAMAMOTO, Masahiko
MATSUMOTO, Masashi
SAWAGUCHI, Seiichi
UTAGAWA, Yutaka
TOKUNAGA, Koji
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著者所属 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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航空宇宙技術研究所角田支所 |
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石川島播磨重工業株式会社 |
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石川島播磨重工業株式会社 |
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石川島播磨重工業株式会社 |
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Kakuda Research Center, National Aerospace Laboratory(NAL) |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
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Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd. |
出版者 |
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出版者 |
航空宇宙技術研究所 |
出版者(英) |
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出版者 |
National Aerospace Laboratory(NAL) |
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告
en : Technical Report of National Aerospace Laboratory TR-1149
巻 1149,
p. 41,
発行日 1992-04
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
モノメチルヒドラジン(MMH)と四酸化二窒素(NTO)を燃焼させた高温ガスを用いて,マッハ8飛行条件下のスクラムジェットノズルの性能を調べた。ノズル全温は3100K,全圧は1MPaに設定し,平板で構成した開口比3(EN3)と5(EN5)スクラムジェットノズルについて検討した。推力は高空性能試験設備を用いて約1/100気圧の低圧環境下で,ロードセルと圧力分布測定から実測した。測定されたスクラムジェットノズルでの比推力は17.3秒(EN3)から26.1秒(EN5)と燃焼器の254秒に比べて低い値であった。しかし,この小さな推力増分は水素を燃料とするスクラムジェットにおいて,開口比5の比推力で約1100秒に相当する。得られたノズル性能はTDKコードを用いて解析し,エネルギ発生効率,非平衡損失,2次元損失を同定した。2次元損失はEN3ノズルでは16.5%,EN5ノズルでは7%となった。非平衡損失は4.4%(EN3から3%(EN5)と見積られた。摩擦損失(12.4%)から境界層は層流と推定されたが,これは熱流束測定結果からも確認された。常温窒素の実験も行ない,高温ガスの結果と比較した。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
A series of experiments was conducted for studying scramjet nozzle performance under Mach 8 flight conditions using high temperature gas flow with Mach 2.5. Monomethyl-hydrazine(MMH) and nitrogen tetraoxide(NTO) were adopted to produce high temperature gas flow. The stagnation temperature was designed to be 3170K, and the stagnation pressure to be 1 Mpa. A simple configuration by plane walls was selected for the scramjet nozzle. Thrust by the srramjet nozzle with expansion ratios of 3(EN3) and 5(EN5) was examined. The experiments were performed using a thrust measuring system installed in a high altitude test facility. Delivered specific impulse (ISP) by MMH/NTO combustion was found to be 17.3 sec (EN3) to 26.1 sec (EN5). These small increments of Isp in the scramjet nozzles, however, correspond to Isp gains of about 1100 sec for H2 fueled scramjets. Performances of nozzles were predicted using computer codes, and energy release loss, kinetic loss and two-dimensional loss were identified. The two-dimensional loss was predicted to be 16.5% in the EN3 nozzle and to decrease to 7.0% in the EN5 nozzle. The kinetic loss due to chemical freezing was found to be 4.4% (EN3) and 3.0% (EN5). The nozzle performance could be compared with the experimental results. A friction loss (12.4%) measured by thrusts suggested laminar flow in the scramjet nozzle used in the MMH/NTO experiments. Measured heat flux on nozzles also supported the laminar boundary layer. Experiments using a cold gas flow with the scramjet nozzles were also conducted to compare with the hot flow. |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
0389-4010 |
資料番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
資料番号: NALTR1149000 |
レポート番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
レポート番号: NAL TR-1149 |