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  1. コンテンツタイプ
  2. 会議発表論文/会議発表用資料 (Conference Paper/Presentation)
  1. JAXA出版物(種類別)
  2. 特別資料 Special Publication(略称:SP)
  3. 2005年度
  4. JAXA-SP-05-017 航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム2005論文集

衝撃波の干渉を利用した低ブーム・低抵抗超音速機の空力設計

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/6155
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/6155
d086b931-90f6-4e8f-aacd-67175edb6d94
名前 / ファイル ライセンス アクション
49212022.pdf 49212022.pdf (2.9 MB)
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル 衝撃波の干渉を利用した低ブーム・低抵抗超音速機の空力設計
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Busemannの2枚翼
キーワード
主題Scheme Other
主題 2枚翼
キーワード
主題Scheme Other
主題 衝撃波
キーワード
主題Scheme Other
主題 空力設計
キーワード
主題Scheme Other
主題 ソニックブーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 造波抵抗
キーワード
主題Scheme Other
主題 計算流体力学
キーワード
主題Scheme Other
主題 超音速機
キーワード
主題Scheme Other
主題 非粘性流
キーワード
主題Scheme Other
主題 衝撃波干渉
キーワード
主題Scheme Other
主題 逆問題設計法
キーワード
主題Scheme Other
主題 無揚力
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Busemann's biplane
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 biplane
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 shock wave
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aerodynamic design
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 sonic boom
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wave drag
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 computational fluid dynamics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 supersonic transport
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 inviscid flow
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 shock wave interference
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 inverse design method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 zero lift
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
その他のタイトル(英)
その他のタイトル Aerodynamic design of low boom and low drag supersonic transport using favorable shock wave interference
著者 丸山, 大悟

× 丸山, 大悟

丸山, 大悟

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中野, 智晴

× 中野, 智晴

中野, 智晴

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松島, 紀佐

× 松島, 紀佐

松島, 紀佐

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中橋, 和博

× 中橋, 和博

中橋, 和博

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Maruyama, Daigo

× Maruyama, Daigo

en Maruyama, Daigo

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Nakano, Tomoharu

× Nakano, Tomoharu

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Matsushima, Kisa

× Matsushima, Kisa

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Nakahashi, Kazuhiro

× Nakahashi, Kazuhiro

en Nakahashi, Kazuhiro

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著者所属
東北大学 大学院工学研究科
著者所属
東北大学 大学院工学研究科
著者所属
東北大学 大学院工学研究科
著者所属
東北大学 大学院工学研究科
著者所属(英)
en
Tohoku University Graduate School of Engineering
著者所属(英)
en
Tohoku University Graduate School of Engineering
著者所属(英)
en
Tohoku University Graduate School of Engineering
著者所属(英)
en
Tohoku University Graduate School of Engineering
出版者
出版者 宇宙航空研究開発機構
出版者(英)
出版者 Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
書誌情報 宇宙航空研究開発機構特別資料: 航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム2005論文集
en : JAXA Special Publication: Proceedings of Aerospace Numerical Simulation Symposium 2005

巻 JAXA-SP-05-017, p. 132-137, 発行日 2006-02-28
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In supersonic flight, airplanes cause strong sonic booms and wave drags resulted from shock waves. Kusunose has proposed a new concept for supersonic transport, whose sonic booms and wave drag can be significantly reduced, using a Busemann's Biplane concept. Motivated by the concept, aerodynamic design of biplane configuration in supersonic flight is discussed based on Computational Fluid Dynamics (CFD). In order to focus on the shock wave characteristics around biplane configuration, inviscid flow (Euler) analyses are performed which is particularly suitable for wave drag analyses. The purpose of this paper is to demonstrate new biplane configurations based on Busemann's Biplane. The aerodynamic design is performed using an iterative inverse design method that has been recently implemented. First, we analyzed a characteristic of Busemann's Biplane as a baseline model. At the result of analyses on CFD, we confirmed much reduction of wave drag compared to Diamond Airfoil which had the same volume of the baseline model, Busemann's Biplane. Next, we tried to design biplane configurations by using the inverse design method. This is the method that geometries are determined by given target pressure distributions. We expect that the inverse design method may prove to be a highly appropriate tool in finding a biplane configuration to achieve minimum wave drag under a given lift condition. Finally by the use of the inverse design method an improved airfoil shape for the biplane has been obtained.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-113X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11984031
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0049212022
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: JAXA-SP-05-017
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Ver.1 2023-06-21 08:01:08.571873
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