WEKO3
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Attitude control law of spacecraft with control moment gyros for rapid multitarget pointing mission
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Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Attitude control law of spacecraft with control moment gyros for rapid multitarget pointing mission | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 姿勢制御 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コントロール・モーメント・ジャイロスコープ | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
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主題 | 変更性能 | |||||
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主題 | 多点指向ミッション | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
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主題 | control simulation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | コントロール・モーメント・ジャイロ搭載衛星による高速多点指向ミッションのための姿勢制御則 | |||||
著者 |
谷脇, 滋宗
× 谷脇, 滋宗× 遠藤, 達也× 高橋, 正樹× Taniwaki, Shigemune× Endo, Tatsuya× Takahashi, Masaki |
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著者所属 | ||||||
愛媛大学 | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 | ||||||
著者所属 | ||||||
慶應義塾大学 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Ehime University | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Keio University | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS) | |||||
書誌情報 |
第16回アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 2006 en : Proceedings of 16th Workshop on JAXA Astrodynamics and Flight Mechanics p. 231-236, 発行日 2007-03 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 観測衛星により多点指向制御を行う場合、姿勢変更の高速化と姿勢変更直後の高安定化の両性能が求められる。コントロール・モーメント・ジャイロ(CMG: Control Moment Gyro)は、大トルクを発生可能であることから高速姿勢変更に効果的である。しかし、多体系特有の干渉トルクやジンバルレート誤差による制御トルク誤差などが大きな外乱源となり、高安定化の妨げとなる。本論文では、CMGの角運動量制御型内力補償法を提案する。本手法は、通常のジンバル用サーボ系に、CMGの角運動量を制御するループを付加することにより、低計算負荷で効果的に内力補償を行うものである。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Both of high attitude maneuverability and stability are required for a spacecraft to realize a multitarget pointing mission. Control Moment Gyros (CMGs) are effective to obtain the high attitude maneuverability because they can generate large torques. On the other hand, the attitude stability is degraded by inner torques caused by the CMG particular dynamics such as multibody dynamics coupling, gimbal rate control error, and so on. In this paper, an angular momentum based inner torque compensation method is proposed. In this method, a CMG angular momentum control loop is added to the general gimbal servo system. As results, inner torques are compensated efficiently with low computation cost. | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0063481040 |