WEKO3
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ヘリコプタ操縦時の視覚情報取得方式に関する飛行シミュレーション実験 第2報
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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naltr01272.pdf (941.9 kB)
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ヘリコプタ操縦時の視覚情報取得方式に関する飛行シミュレーション実験 第2報 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ヘリコプタ操縦 | |||||
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主題 | 視覚情報 | |||||
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主題 | 取得方式 | |||||
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主題 | 飛行シミュレーション実験 | |||||
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主題 | パイロット行為 | |||||
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主題 | helicopter piloting | |||||
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主題 | visual range effect model | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Effects of visibility on helicopter pilot performance, part 2 | |||||
著者 |
舩引, 浩平
× 舩引, 浩平× 田中, 啓司× 川原, 弘靖× 若色, 薫× 渡辺, 顯× Funabiki, Kohei× Tanaka, Keiji× Kawahara, Hiroyasu× Wakairo, Kaoru× Watanabe, Akira |
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著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 制御部 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 制御部 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 制御部 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 制御部 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 制御部 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory Control Systems Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
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National Aerospace Laboratory Control Systems Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
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National Aerospace Laboratory Control Systems Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
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National Aerospace Laboratory Control Systems Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
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National Aerospace Laboratory Control Systems Division | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告 en : Technical Report of National Aerospace Laboratory 巻 1272, p. 1-10, 発行日 1995-06 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 1992年11月に実施した第1次実験に引き続き、視程がヘリコプターパイロット系の安定性に及ぼす影響を調べることを目的としてシミュレータ実験を行った。1000時間から3000時間の飛行経験を持つパイロット10名が参加した。実験ではシミュレータの模擬視界の視程を変化させ、各視程で操縦安定限界となる縦揺れおよび横揺れの線形微係数の値を求めた。また、原型の数学モデルの下で、視程を変化させ操縦時のパイロットの視点移動を記録した。実験結果から、視程の変化の操縦安定性への影響をヘリコプタの安定性によって定量的に評価することができた。これらの結果より、視程不良時の有視界飛行において運航効率および運航安全性を向上させるための安定性増大装置や情報提示方式についての技術資料を得た。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | A piloted flight simulation aiming at quantifying visibility effect on helicopter piloting was carried out. The flight simulation was conducted in the way of varying the visibility of the visual scene and the stability of the aircraft, respectively, so as to determine a critical value of the stability with which the pilot can barely control the aircraft. Eye fixation points data of the pilots were obtained in each visibility condition. The flight simulation results enabled direct evaluation of visibility effects upon pilot control performance in terms of helicopter stability. Some considerations of effectiveness of stability augmentation systems and display systems in low visibility condition are also described in this paper. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0389-4010 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0000009000 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL TR-1272 |