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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-TR

超高真空下、高スラスト荷重下における固体潤滑転がり軸受のトライボロジー特性

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/40616
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/40616
997bb78f-aeca-4d71-9e4a-d2f0153e960c
名前 / ファイル ライセンス アクション
naltr0001389.pdf naltr0001389.pdf (6.8 MB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル 超高真空下、高スラスト荷重下における固体潤滑転がり軸受のトライボロジー特性
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 宇宙飛行体
キーワード
主題Scheme Other
主題 転がり軸受
キーワード
主題Scheme Other
主題 固体潤滑剤
キーワード
主題Scheme Other
主題 硫化モリブデン膜
キーワード
主題Scheme Other
主題 トライボロジー特性
キーワード
主題Scheme Other
主題 摩擦トルク
キーワード
主題Scheme Other
主題 寿命試験
キーワード
主題Scheme Other
主題 高真空荷重
キーワード
主題Scheme Other
主題 高スラスト荷重
キーワード
主題Scheme Other
主題 PTFE系複合材保持器
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポリテトラフルオロエチレン系複合材保持器
キーワード
主題Scheme Other
主題 転移膜潤滑
キーワード
主題Scheme Other
主題 鉛めっき膜
キーワード
主題Scheme Other
主題 玉軸受
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 space vehicle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 rolling bearing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 solid lubricant
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 molybdenum sulfide film
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 tribological characteristic
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 frictional torque
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 life test
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 high vacuum load
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 high thrust load
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 PTFE based composite retainer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 polytetrafluoroethylene based composite retainer
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 transition film lubrication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 lead plated film
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ball bearing
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
その他のタイトル(英)
その他のタイトル Tribological characteristics of solid-lubricated ball bearings at high load conditions in a vacuum
著者 鈴木, 峰男

× 鈴木, 峰男

鈴木, 峰男

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西村, 允

× 西村, 允

西村, 允

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Suzuki, Mineo

× Suzuki, Mineo

en Suzuki, Mineo

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Nishimura, Maoto

× Nishimura, Maoto

en Nishimura, Maoto

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著者所属
航空宇宙技術研究所 革新宇宙プロジェクト推進センター
著者所属
法政大学
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory Space Project and Research Center
著者所属(英)
en
Hosei University
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所報告
en : Technical Report of National Aerospace Laboratory

巻 1389, p. 1-42, 発行日 1999-08
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 内外論・玉にMoS2スパッタ膜を施し、PTFE(ポリテトラフルオロエチレン)系複合材保持器を採用した固体潤滑軸受の性能を真空中、回転数200rpm、スラスト荷重3kNまでの高荷重下で調べた。MoS2膜で潤滑された状態では、軸受は荷重3kNという高荷重下(内輪の転走面における最大ヘルツ接触面圧が約2GPa)でも約1.5N・cm程度のきわめて低い摩擦トルクを示した。ただし数百時間毎に10秒間程度、摩擦トルクが30倍以上にもなるトルクスパイク現れる場合があった。MoS2膜が破断すると、摩擦トルクが突然急増し軸受外輪温度も急激に高くなったが、焼付きは生じなかった。MoS2膜の寿命は、転走面の接触面圧が大きくなるにつれて指数関数的に減少したが、最大接触面圧2GPaでも3×10(exp 7)回転と長寿命を示した。MoS2スパッタ膜なしの軸受を試験した場合、摩擦トルクはMoS2膜が破断した後とほぼ同程度であり、1,400時間運転後も焼付きは生じなかった。試験後の玉のX線光電子分光分析(XPS分析)ではふっ化鉄が検出され、運転中に化学反応により形成されたふっ化鉄が磨耗や凝着を防ぐ役割を果たしていたものと推定した。この結果から、内外論・玉にMoS2スパッタ膜を施した軸受でMoS2膜が破断した際に摩擦トルクが急増したのは、MoS2膜潤滑からふっ化鉄による潤滑へと移行したためと推定した。また、鉛めっき膜で潤滑されたる軸受の性能も調べた。内外論・玉に鉛めっき膜を施し、保持器なしの玉軸受を用いた試験では、摩擦トルクはMoS2膜潤滑の約10倍と大きかったが、スラスト荷重3kNで800時間以上という長寿命を示した。鉛めっき膜潤滑でも軸受は高荷重下で使用可能であることがわかった。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The performance of solid-lubricated ball bearings was examined under high load conditions in vacuum. The bearings had a sputtered MoS2 film on races and balls, and a PTFE (Polytetrafluoroethylene)-based composite retainer, and demonstrated low frictional torque of about 1.5 N cm even at a high load of 3 kN (the maximum Hertz contact pressure at the inner raceway of 2 GPa), indicating that they were well lubricated with the sputtered MoS2 film. In some tests, torque spikes of 30 times higher value and with a duration of about 10 sec were observed at intervals of several hundred hours. When the MoS2 film wore out, frictional torque increased dramatically and the bearing temperature also rose to high level, however the bearings did not seize. The wear life of the MoS2 film decreased drastically as the load increased, however the bearings had a long life of 3 x 10(exp 7) revolutions even at the maximum Hertz stress of 2 GPa at the inner raceway. In the case of the ball bearings without MoS2 film, frictional torque was high, almost of the same level as that of the bearings with MoS2 film after the MoS2 film failure, and the bearing temperature also rose. Again no seizure occurred even after 1,400 hours' operation. X-ray Photoelectron Spectroscopy (XPS) analyses of tested balls revealed a metal fluoride on the surface. The fluoride appears to have been formed during operation and had a role in the prevention of surface wear and damage. These results suggest that the torque rise observed at the MoS2 film failure was caused by the transition from MoS2-film-lubrication to metal-fluoride-lubrication. The performance of lead-lubricated ball bearings was also examined. Full ball type bearings without a retainer demonstrated a long life of more than 800 hours at a load of 3 kN, although the torque was ten times higher than the bearings with a sputtered MoS2 film. It appears that lead-lubricated bearings are also feasible in high load applications.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-4588
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00311347
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0001980000
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL TR-1389
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