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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. JAXA出版物(種類別)
  2. 研究開発報告 Research and Development Report(略称:RR)
  3. 2021年度
  4. JAXA-RR-21-001 D-SEND#2の飛行データを用いた不確かさを含む空力特性の推定

D-SEND#2の飛行データを用いた不確かさを含む空力特性の推定

https://doi.org/10.20637/00048007
https://doi.org/10.20637/00048007
445adf9f-7211-4fc1-bcba-67bff4254ede
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA2130005000.pdf AA2130005000.pdf (4.8 MB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2021-09-03
タイトル
タイトル D-SEND#2の飛行データを用いた不確かさを含む空力特性の推定
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Flight test
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aerodynamic Coefficient
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Estimation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
ID登録
ID登録 10.20637/00048007
ID登録タイプ JaLC
その他のタイトル(英)
その他のタイトル Estimation of Aerodynamic Coefficients of D-SEND#2 with Uncertainty from Flight Data
著者 二宮, 哲次郎

× 二宮, 哲次郎

二宮, 哲次郎

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牧野, 好和

× 牧野, 好和

牧野, 好和

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石川, 敬掲

× 石川, 敬掲

石川, 敬掲

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苅野, 秀和

× 苅野, 秀和

苅野, 秀和

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矢入, 健久

× 矢入, 健久

矢入, 健久

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冨田, 博史

× 冨田, 博史

冨田, 博史

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NINOMIYA, Tetsujiro

× NINOMIYA, Tetsujiro

en NINOMIYA, Tetsujiro

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MAKINO, Yoshikazu

× MAKINO, Yoshikazu

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ISHIKAWA, Hiroaki

× ISHIKAWA, Hiroaki

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KARINO, Hidekazu

× KARINO, Hidekazu

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YAIRI, Takehisa

× YAIRI, Takehisa

en YAIRI, Takehisa

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TOMITA, Hiroshi

× TOMITA, Hiroshi

en TOMITA, Hiroshi

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著者所属
宇宙航空研究開発機構航空技術部門飛行技術研究ユニット(JAXA)
著者所属
宇宙航空研究開発機構航空技術部門航空システム研究ユニット(JAXA)
著者所属
宇宙航空研究開発機構航空技術部門航空システム研究ユニット(JAXA)
著者所属
東京大学
著者所属
東京大学
著者所属
宇宙航空研究開発機構航空技術部門飛行技術研究ユニット(JAXA)
著者所属(英)
en
Flight Research Unit, Aeronautical Technology Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
著者所属(英)
en
Aviation Systems Research Unit, Aeronautical Technology Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
著者所属(英)
en
Aviation Systems Research Unit, Aeronautical Technology Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
著者所属(英)
en
The University of Tokyo
著者所属(英)
en
The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Flight Research Unit, Aeronautical Technology Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
出版者
出版者 宇宙航空研究開発機構(JAXA)
出版者(英)
出版者 Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
書誌情報 宇宙航空研究開発機構研究開発報告
en : JAXA Research and Development Report

巻 JAXA-RR-21-001, p. 1-29, 発行日 2021-09-03
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 D–SENDプロジェクトは,ソニックブームの低減をするための空力設計技術を飛行実証するための飛行実験であり,プロジェクトの2番目の飛行実験となるD–SEND#2では,無推力有翼機体を高層気球で高度約30kmから分離し,機体に搭載された飛行制御用コンピュータにより目標としたソニックブーム計測システム(BMS)に向けて自律的に飛行し,目的の状態量を実現する.飛行制御系は,空力モデルを含む詳細な数学モデルを使用したアルゴリズムを採用しているため,数学モデルの正確さが制御性能を左右する.本稿では,この飛行実験で得られたデータより不確さを含めた空力特性の推定を行い,設計時の空力モデルとの比較を行う.さらに飛行実験後に行われた検証目的のCFDとの比較により,飛行データから推定した空力特性の妥当性を確認する.
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 D-SEND is a project to demonstrate a low sonic boom aerodynamic design concept. In the #2 part of this project, the flight test was conducted at the Esrange Space Center in Sweden. Three Boom Measurement Systems (BMSs) were set up in the Zone-B flight test area. A BMS comprises a series of microphones attached to the mooring cable of a blimp to record the sound of the sonic boom generated by the test vehicle at various heights above the ground, and associated ground support facilities. The vehicle is lifted to an altitude of 30 km suspended vertically from a balloon, and separates when it drifts to within a given distance from any one of the BMSs. After separation, the vehicle’s onboard flight control computer selects one of the BMSs as a target according to the separation point. The vehicle then autonomously flies to the selected BMS and establishes prescribed sonic boom measurement flight conditions in its vicinity. Since this controller uses a detailed mathematical model of the vehicle, it is quite important to evaluate the accuracy of the mathematical model. The aerodynamic coefficients and their uncertainties are estimated, and they are compared to the aerodynamic model for the controller design.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 形態: カラー図版あり
内容記述(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Physical characteristics: Original contains color illustrations
ISSNONLINE
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2433-2216
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA2130005000
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: JAXA-RR-21-001
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Ver.1 2023-06-20 19:28:07.861286
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